Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


سیاسی بودن یا سیاسی نبودن

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[30 Jul 2010]   [ رضا علوی ]

سیاست علم تولید دمکراسی و تقسیم عادلانه و عاقلانه آن است. سیاست علم "نقد قدرت" و "آزاد اندیشیدن" است. "نقد قدرت" شرط لازم سیاسی بودن است. چرا به "آزادی" نیاز داریم؟ چون آزادی همچون بختکی می ماند که بر جان حکومت ها می افتد و قدرت را از اقتدارگرایان می گیرد و بخردانه به "حکومت شوندگان" باز پس می دهد.

جنبش فاشیستی یا دولت فاشیستی؟
جنبش فاشیستی با دولت فاشیستی متفاوت است. جنبش فاشیستی در تلاش یافتن "پایگاه اجتماعی" است. جنبش فاشیستی، با منطق خود کوشش می کند که اتصالی و ارتباطی بین مردم و حکومت فاشیستی به وجود آورد، دلال و واسطه است.
جنبش فاشیستی، "قرائت فاشیستی از دین" یا ایدئولوژی را در جامعه تبلیغ و ترویج می کند. در حال حاضر، سمبل های جنبش فاشیستی در ایران؛ روزنامه کیهان، صدا و سیما، موسسات گوناگون و رنگارنگ پژوهش ها و ... می باشند.
اما حکومت فاشیستی که اکنون در ایران، حضور بارز دارد، یک ایدئولوژی کل گرا و تمامیت خواه و توتالیتری دارد، و چندین نهاد دولتی فراگیر، با یاری نیروهای سرکوبگر، کنترل انحصاری سازمان های اقتصادی، رسانه های همگانی و نهادهای نظامی و امنیتی را در اختیار می گیرد. دولت فاشیستی از کانال یک جنبش فاشیستی قدرت سیاسی را تسخیر می کند، و "عفریت خودکامگی" و "سایه ی شوم فلاکت" را بر همه جا مسلط می کند.
یکی از اهداف فاشیست هایی که دولت تشکیل داده اند، نابودی غیرفاشیست هایی است که در سودای تسخیر قدرت هستند، بدین منظور به حربه ی ایجاد "تبلیغات دروغ های کلان" و ایجاد "دسیسه چینی ها" و ابداع "فتنه ها و چشمان آن" روی می آورند. ارعاب، ترفند آنان است و خشونت ابزار ایشان.
در ایدئولوژی فاشیسم، مردان بر زنان، نظامیان بر غیرنظامیان و "بسیجی خوب ذوب شده در وجود پیشوا" بر "بسیجی دفن شده" برتری دارد. بسیجی ذوب شده باید بر آسفالت راه برود و پرچم "یالثارات" را بر دوش کشد و مملکت اهدا شده توسط امام زمان را بین خود تقسیم کنند و با چکمه های "نعلین وار"ش بر سر سکولارها بزنند و امر تجاوز به پسران و دختران معترض را عرفی کنند.
فاشیست های حکومتی به هم مسلکانشان نصیحت می کنند که "دوران سپری شده" سپری شد، و "خردستیزی" و "عشق ستیزی" باید جایگزین قوانین حقوق بشری شرک آمیز! شود. "دوران سپری شده" آنان از "خونین شهر" آغاز شد و در "والفجر" به پایان رسید. فعالیت های هسته ای جایگزین آه و اشک و سوز و فغان آوازه خوان ها و شعارسازان و نوحه سرایان جبهه ها می شود و در کانال های گنداب خودنمایی، نمایان می شود. چفیه ها به کناری زده می شود و جگرهای بچه های وطن را تکه پاره می کنند و نمایشی از خشونت را برای وارثان علی خامنه ای به ارمغان می آورند.

استراتژی ایجاد خشونت
خشونت تمایل به گسترش و تزاید دارد. خشونت به گونه ی تصاعدی تولید خشونت می کند. آغاز خشونت آسان است و پایان دادن بدان بسیار دشوار است. نه فقط جسم و اندیشه ی قربانیان خشونت آسیب می بیند، بلکه بی هویت می شوند. فرآورده ی خشونت در یک جامعه، ارعاب می باشد. حکومت های فاشیستی در فضای مملو از ارعاب امکان حیات و بقای موقتی دارند. دولت های فاشیستی برای حل معضلات اجتماعی و سیاسی و مدیریت جامعه، به ناگزیر به خشونت روی می آورند. آغاز اعمال خشونت، برای آنان در نخستین روزها دشوار است، اما پس از چندی که آلوده می شوند نه تنها "شیرین" می شود بلکه جری تر، جدی تر و گستاخ تر می شوند.
توتالیتاریست ها و دولت های فاشیست با "منطق گفت وگو" دشمنی دیرینه ای دارند. آنان شیفته ی "منطق خشونت" هستند، چرا که "منطق گفت وگو" واجد پشتوانه های خرد جمعی و مدرنیته می باشد، در حالی که "منطق خشونت" برای بودن خود به "سرکوبگری" پناه می آورد.
اگر "رایزنی جمعی اندیشه ورزان" نمایشگر یک جامعه ی مدنی است، خشونت و سرکوب نفس و دم یک حکومت فاشیستی می باشد.

تبارشناسی تاریخی خشونت
"کودتای آبجوفروشی" در سال 1923 به همراه گاردهای پیراهن قهوه ای "اس. آ" توسط یکی از مجروحان جنگ جهانی اول به نام هیتلر در سودای تسخیر قدرت سیاسی آغاز شد.
هیتلر در ژانویه 1933 قدرت را به دست گرفت و کارنامه ی ننگین و خونینی را تا اپریل 1945 از خود باقی گذاشت.
در نوامبر 1920 حزب سوسیالیست ایتالیا اکثریت را به دست آورد. گروهی از فاشیست ها ناگهان به سوی مردم تیراندازی کردند و در میدانگاه شهرداری نارنجک دستی پرتاب کردند. سیاه پوشان فاشیست، در تمام طول تابستان 1922، به غارت کردن و سوزاندن و حمله کردن به شوراهای مدنی و نهادهای مردمی و حمله کردن به دفاتر روزنامه های سوسیالیستی و دموکراتیک ادامه دادند. راهپیمایی "سیاه پوشان فاشیست" به رم به وقوع پیوست و حاصل آن دولت فاشیستی موسولینی بود که تا سال 1945 به کشتار مردم و نابودی نهادهای اجتماعی و دموکراتیک ادامه داد.
در جمهوری اسپانیا، جبهه ی خلقی چپ گرا، در انتخابات فوریه 1936 پیروز شدند. اما فالانژیست ها دست به فعالیت های تروریستی و ضد مردمی زدند. تا اینکه "فرانکو" رهبر حزب "فالانژیست های سندیکالیست" با حمایت فاشیست های ایتالیا و آلمان در طول سه سال از سال 1936 تا 1939 نزدیک به یک میلیون انسان را نابود و قدرت را تسخیر کردند و فرانکو تا سال 1975 که از دنیا رفت به حکومت فاشیستی خود ادامه داد.

فیلسوفان رازدار و عارفان نازپرور
عارفان، خدا را "ناز" می دانند. آنان بر این باورند که "خدا" خودش را بر آدمیان "متجلی" می کند، زیرا که انسان ها به خدا "احتیاج" و خدا به انسان ها"اشتیاق" دارد، اما فیلسوفان نواندیش دینی، خدا را "راز" می دانند که به ناگزیر برای اثبات منطقی، به ادله ی عقلی ایده آلیستی و برهان مبهم و حرکت جوهری پیامبران و احادیث صدیقین و حدوث ائمه پناه می برند.
عارفان نازپرور و فیلسوفان دینی رازدار همدیگر را برنمی تابند و علیه یکدیگر شمشیر را از رو می بندند و برای "اثبات صالح" سناریوی "جدلی الطرفین" آغاز می شود. اما در این میان شریعتمدارانی که بر این باورند که "امور اعتباری" برهان ناپذیر" است وارد رزمگاه می شوند و "ولایت مطلقه فقیه" را از "باب اعتباریات" می شمارند و مخالفان آن را گردن می زنند و چون شیوه ای دیگر وجود ندارد و "ولایت مطلقه فقیه" برهان عقلی ندارد پس چاره چیست، بجز سرکوب و اعمال خشونت؟
خمینی در کتاب "ولایت فقیه" روشن و مبرهن می گوید:
"ولایت فقیه از امور اعتباری است و واقعیتی جز جعل ندارد..."
البته این واژه ی "جعل" که در نزد تو خواننده معنای "جعل" دارد در نزد علما و شریعتمداران به معنای فقهی "قرار دادن و تعیین کردن" می باشد.
بنابراین در ذات ایدئولوژی دینی و نفس وجودی ولایت مطلقه فقیه زمینه ی به وجود آمدن فاشیسم می باشد. دولت فاشیستی یک جامعه ی ریاکار و بی هویت است. افراد را به گرداب دروغ و ریا می اندازد. انسان ها مجبورند آن گونه که نیستند، بگویند هستیم و مدعی باوری بشوند که به آن باور ندارند.
دین وقتی به حکومت ایدئولوژیک روی آورد، به جامعه ی فاشیستی کشیده می شود. اندیشه های دینی، یک نوع ایدئولوژی می باشد که هستی آن نه دلیل دارد نه علت. و این یک نوع "نابخردی کاذب و دروغین" است که به ناگزیر به "پدیده ی خطرناکی" تبدیل می شود و فرآیند این دگردیسی فاشیسم است، چون بر این سودا است که در جامعه "تغییر کل گرایانه" ایجاد کند، بنابراین هیچ نقد و اعتراضی را هم نمی پذیرد.
دولت فاشیستی همچون خیاطی می ماند که یک جامه بدشکل و زشت قواره ای دوخته و مصمم است که آن را با خودکامگی به تن همه افراد جامعه کند، اما ایرانیان چون فربه شده اند آن را می کنند و پاره می کنند. پس جدال و نزاع آغاز می شود. ایدئولوژی اسلام همین است، می خواهد از شیوه ی خشونت استفاده کرده و جامه ی دین را با خودکامگی به تن جامعه کند، لباس پاره می شود. حکومت به علت ویژگی توتالیتاریسم به ناگزیر جامعه را کوچک می کند و انسان ها را به خودی و ناخودی و شهروندان درجه یک و دو تقسیم می کند. هیچ راه دیگری وجود ندارد بجز ارعاب و خشونت. با خودکامگی و سرکوب می توان انسان ها را از خیابان های خشمگین به خانه ها فرستاد، اما نمی توان آدم ها را کوچک و خوار کرد و جامعه را تغییر ماهیت داد.
پرسش این است: با این وطن سوخته آیا می توان سیاسی نبود؟


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷ ژانویه ۲۰۱۸

ستون آزاد

+ بیانیه‌ی جمعی از نویسندگان، شاعران و هنرمندا ن ایرانی در سوئد 

+ نجفی، قالیباف را به استفاده از بودجه شهرداری تهران در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرد 

+ تفكرى در باره وقايع اخير ايران جمشيد قراجه داغى

+ سکوت موقت فرهاد یزدی

+ فرهادی و هدیه تهرانی؛ اعتراض‌های سراسری و پرسش‌ها و پاسخ‌ها 

+ پاسپورت آلمانی در صدر رده بندی جهانی 

+ چرا ناآرامی‌های اخیر ایران به یک جنبش همگانی منجر نشد؟ شهیر شهید ثالث

+ جنگ دولت با زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی سعید پیوندی

+ «مردم نگران کهریزک دیگری هستند» 

+ دعوت اتحادیه اروپا از ظریف برای گفت‌وگو در مورد «برجام» در روز پنج‌شنبه 

+ یک نماینده ارشد پارلمان آلمان «شکایتی رسمی» علیه هاشمی شاهرودی ارائه کرده است 

+ تایید خبر مرگ یکی از بازداشت‌شدگان در اوین؛‌ صادقی نسبت به وقوع «کهریزک دوم»‌ هشدار داد 

+ نگرانی یک عضو شورای شهر تهران از تکرار حوادث کهریزک 

+ گزارشی از تظاهرات همبستگی با مبارزات مردم ایران در استکهلم 

+ اگر به فساد هم‌اندازه حجاب حساس بودیم، اوضاع‌مان بهتر ‌می‌شد 

+ یادداشتی از محسن مخملباف: براى جوانى كه در خيابان با مردم سخن گفت محسن مخملباففیلمساز

+ نگاه تاجیکان به تحولات ایران BBC

+ آخوندهای درباری مواجب بگیر: مقدس یا نابود کننده اسلام؟ اکبر گنجی

+ ادامه بازداشت دانشجویان در ایران 

+ پرده آخر فرهاد یزدی

+ شلیک به ساختمان فرمانداری لنجان اصفهان 

+ اصلاح‌طلبان ایران در مورد اعتراض‌ها چه می‌گویند 

+ نسرین ستوده حقوقدانان و روشنفکران ایران را به حمایت از مطالبات مردم فراخواند 

+ پیشنهاد جعفر پناهی:‌ رفراندوم یا تظاهرات آزاد 

+ فراخون ملی برای شرکت در تظاهرات بزرگ ایرانیان ساکن بلژیک 

+ بیانیه همبستگی سوریه با قیام ملت¬های ایران 

+ اعلام پشتیبانی همبستگی جمهوری خواهان از مبارزات مردم ایران 

+ مناسبات سردار سپه و روحانیت  رضا علوی

+ مردم به روشنی می گویند جمهوری اسلامی نمی خواهند مهرداد درویش پور

+ ویژه گی ها و تفاوت ها  رضا علوی

+ مقاله ای از خانم دکتر شاهین/تهران 

+ نجات ایران فرهاد یزدی

+ مات شدن نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ ورشکستگی بازار ایدئولوژیک (2)  فرانسیس ساندرز

+ سرگردان در راهروهای ارشاد 

+ تاک و تاک نشان فرهاد یزدی

+ چهره دوگانه اکتبر 

+ نزاع بر سر هیچ! عارف دانیالی

+ بالاتر از خطر  فرهاد یزدی

+ در عربستان چه می گذرد ؟ دکتر رضا علوی

+ امنیت در عصر جنگ افزار کشتار جمعی - قسمت دوم فرهاد یزدی

+ امنیت در عصر جنگ افزار کشتار جمعی - قسمت نخست فرهاد یزدی

+ گذر پر مخاطره فرهاد یزدی

+ جاسوسی در نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ فوریت مساله افغانستان فرهاد یزدی

+ مرزهای نوین، در حال شکل گیری. فرهاد یزدی

+ خودمان را گول نزنیم ما ملت بزرگی نیستیم رضارخشان

+ امیدهای آینده فرهاد یزدی

+ پرویز شفا استاد سینما از دنیای ما رفت 

+ افعانستان: روزنه امید؟ فرهاد یزدی

+ بازیگر جدید سیاست خارجی ایران فرهاد یزدی

+ آینده‌نگری در برنامه‌ریزی شهری میانه دکتر علی تقی‌پور

+ کابینه دوم روحانی فرهاد یزدی

+ صادق خلخالی به روایت دخترش 

+ مریم میرزاخانی و مهدی علوی شوشتری حسین باقرزاده

+ از ژن برتر تا بابای بند باز رضارخشان

+ پرنسیب سیاسی را از احمدی نژاد باید آموخت رضارخشان

+ آیا جنگ بین ایران و عربستان - یک بلوف سیاسی از سوی امریکا نیست؟ م - ر ایران

+ راه ملت فرهاد یزدی

+ هیچ دلیلی برای خوش بینی به آینده خاورمیانه نیست / جنگ بزرگ بعدی در راه است 

+ ما و تمدن‌زدایی جهانبگلو

+ برای آناهیتا دختر مریم دکتر محسن طاهری دمنه

+ اتحاد برای ایجاد جنگ فرهاد یزدی

+ استالین و منطق صوری میثم خسروی*:

+ موازنه قدرت فرهاد یزدی

+ علوم انسانی خصلتاً مزاحم است سارا شریعتی

+ تبریک به کتاب در جستجوی یحیی دکتر شیرزاد کلهری

+ آقازاده ای که ولیعهد شد  رضا علوی

+ صدای پای بحران در کانون دانایی 

+ چرا باید علوم انسانی بخوانیم؟ سارا شریعتی

+ آینده نه چندان دور ایران فرهاد یزدی

+ دانشگاه به‌مثابۀ شرکت چندملیتی 

+ بلبشوی نظام همزمان با وقایع تعیین کننده قطر فرهاد یزدی

+ ما این بودیم دکتر شیرزاد کلهری

+ چین چهره جهان را تغییر می‌دهد؟ 

+ روشنفكری پژوهی اکرمی، موسی

+ دوره ی مارکس و دوره ی ما دکتر شیرزاد کلهری

+ درنکوهش از شرکت در انتخابات محمّد امینی

+ بیانیه ­ی جمعی از آینده پژوهان کشور در حمایت از دولت تدبیر و امید 

+ امنیت در عصر هسته ای - بخش سوم - ایران فرهاد یزدی

+ امنیت در عصر هسته ای - بخش دوم فرهاد یزدی

+ امنیت در عصر هسته ای - بخش نخست فرهاد یزدی

+ برگزاری همه‌پرسی با استفاده از امکانات نظام ولایت فقیه علی صدارت

+ مرز میان «فرار مغزها» و «قرار مغزها» وحید احسانی

+ جایگاه روابط عمومی در دوره مدرنیته مریم سبحانی فرد

+ ترامپ و نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ آیا وجه اصلی «فرار مغزها» وجه «مکانی/جغرافیایی» آن است؟  وحید احسانی

+ اندیشۀ سیاسی چیست و به چه دردی می‌خورد؟ 

+ هنر گفت و گو ـ آرک دیلی با ساسکیا ساسِـن- برگردان آرش بصیرت

+ سایه اقتصاد بر سر سیاست. محسن رنانی

+ سوریه، کره شمالی و نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ چگونه مشکلات سیاست خارجی را کاهش دهیم؟. محمود سریع القلم

+ ترامپ و دنیای پساحقیقت كن ويلبر

+ امکان تجزیه ایران؟ فرهاد یزدی

+ خبرت هست که در شهر شکر ارزان شد؟! محمّد امینی

+ دل‌واپسانِ آزادی! جعفر پارساپور

+ همه پرسی برای تعیین سرنوشت نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ اعلان بی طرفی سپاه فرهاد یزدی

+ انتخابات سال 96 فرهاد یزدی

+ ترامپ و امنیت ملی ایران فرهاد یزدی



info@ayandehnegar.org
©Ayandehnegar 1995