Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


سطح یا صورت مسئله این است!

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[22 Mar 2016]   [ علی خانمحمدی]



درصدد آن بودم که نه فقط بحث سطح وصورت که یکی از مسائل مطرحه در هنر مدرن در مقابل هنر کلاسیک است را بررسی کنم بلکه سیر کلی را توضیح دهم که سه انفلاب در هنر های تجسمی یعنی کلاسیک،مدرن و فرامدرن را روشن کنم.پس در آغاز به بحث سطح و شکل تولد مفهوم صورت صحبت می کنیم.حال به تعریف شکل خواهیم پرداخت.
بخش متمایز کننده ی از فضای پیرامون به واسطه ی خطوط مرزی یا تفاوت رنگ و رنگمایه و بافت بیشتر بر سطح دلالت می کند تا بر حجم. (پاکباز, دایره المعارف هنر(نقاشی،پیکرسازی،گرافیک), 1387)
اما حالا با کمی دقت به بررسی تعریف سطح که می پردازیم.
سطح یا رویه ،عنصری دیگری از عناصر دیگری از عناصر اصلی هنرهای تجسمی است که دارای دو بعد درازا و پهنا است و ژرفا ندارد. (کاندلیسکی, 1387, ص. 64)
سپس به تعریف صورت رجوع می کنیم تا این گسست را بیشتر درک کنیم.
در هنر بصری به معنای شکل دوبعدی یا سه بعدی توپر یا میان تهی است.به طور عام در هنر ها به دو معنای متفاوت به کاربرد دارد:
1)قالب پذیرفته شده برزای بیان(مثلاً غزل در شعر فارسی ،سونات در موسیقی اروپایی)
2)کیفیت های ساختاری موجود در یک اثر هنری (مثلاً تناسب و همانگی بخش های مختلف و ترتیب اجزای آن ها به منظور ایجاد کشش و اوج) . ( پاکباز, ص, 1387, ص. 343)
به هر حال مطرح شدن سطح به عنوان یک عنصر بصری و تاثیر گذاری آن را می توان حاصل گسست هنر مدرن و کلاسیک دانست.ولی در این مورد که در هنر کلاسیک(Shape) معادل شکل مورد استفاده قرار می گرفت ولی در هنر مدرن (Surface (به عنوان معادل آن مطرح می شود به نوعی شکل با سطح با هم هم پوشانی مفهومی پیدا می کند و مفهومی بنیادین صورت(Form )هنری استقلا ماهوی بیشتری پیدا می کند.اگر با کمی ریز بینی به تحلیل مکاتب هنری مدرن آغازین همچون کوبیسم،فوتوریسم نگاه کنیم متوجه حجم که همان تبلور تجمع سطوح است که نقش محوری در آثار این سبک ها هست می شویم یا اگر به بررسی اکسپرسیونیسم هم بپردازیم عناصر خط و سطح به عنوان عناصر محوری جلب نظر می کند.
حال آن که در باب هنر مدرن کمی سخن راندم نوبت هنر فرا مدرن( پست مدرن )است که در موردش با واکاوی ارتباط میان فرم و محتوا باید پیشرفت برویم.در هنرهای مدرن برعکس هنرهای مدرن فرم از اهمیت اساطیری اش به زیر کشیده می شود و کسانی هم چون کاندلیسکی و پولاک نمی بایید که آثار آنها یکسره صورت باشد بلکه آثار هنری این دوره در سطوح حامل مختلف با ابزار های متفاوتی اجرا می شود و در ضمن از خودنمایی یک تنه ی فرم اجتناب می کنند بلکه می توان تا حدی از خودنمایی درون مایه ی متنوع تر نسبت به دو دوره ی سابق هم سخن به میان آورد و حضور انواع کارهای حجمی از چیدمان های انتزاعی تا نقاشی های خیابانی بر روی دیوارهای بزرگ شهرها را می توان شاهدی بر این تنوعات در سه حوزه ای که ذکر کردیم آورد.
در انتها به ارتباطی با اهمیت فرم و محتوا اشاره می کنم و این که از دوران روشنگری که مکاتب همچون روکو ، باروک و غیره و در آثار هنرمندانی مثل:رافائل ،میکلانژ و غیره که دو شاخص در اوج خود هنرنمایی می کنند تا در دوران مدرن که اوج نمایش فرم را در مکاتب کوبیسم، فوتوریسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی و غیره ودر آثار هنرمندانی همچون:پیکاسو، کاندلیسکی، پولاک و غیره می توان دید.اما دوران "فرا مدرن" کفه ی ترازوی تحلیل هایمان به سمت محتوا سنگین تر می شود اما با توجه بیشتر به سه حوزه و تنوع درآن ها یعنی: درون مایه، سطوح حامل، ابزار می توان اشاره کرد (حسینی راد, 1390, ص. 207-206).

منابع:
1.پاکباز, ر. (1387). ص. در دایره المعارف هنر(نقاشی،پیکرسازی،گرافیک) (نسخه اول, ص. 343). تهران, ایران: فرهنگ معاصر.
2.پاکباز, ر. (1387). دایره المعارف هنر(نقاشی،پیکرسازی،گرافیک) (نسخه اول). تهران, ایران: فرهنگ معاصر.
3.حسینی راد, ع. (1390, مهر و آبان). ساختار انقلاب های هنری(زمینه ی اجتماعی تحولات سبک های هنری نقاشی و هنر). سوره ی اندیشه, 52 و 53, 206 - 207.
4.کاندلیسکی, و. (1387). سطح. در مبانی پایه هندسی عناصر گرافیک(نقطه،خط،سطح) (نسخه اول, ص. 64). تهران, ایران: فخراکیا

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۹ مارس ۲۰۲۴

هنر و ادبیات

+ ۱۸ کتاب پنج داستان شماره ۲ پرنده زیبا  هرمز داورپناه

+ کتاب 5 بخش اول ۱-مردی در طبقه بالا هرمز داورپناه

+ ۱۷- صعود یا سقوط!؟  هرمز داورپناه

+ ۱۶- اولین آوای رعد! هرمز داورپناه

+ سپیده می گرید!  هرمز داورپناه

+ ۱۵- سپیده می گرید! هرمز داورپناه

+ ۱۴ - .راه طولانی پیش رو هرمز داورپناه

+ ۱۳ – تارهای عنکبوت  هرمز داورپناه

+ 12- ژنرال هرمز داورپناه

+ طولانی ترین روز - بخش دوم هرمز داورپناه

+ ۱۱. طولانی ترین روز! هرمز داورپناه

+ ۱۰ ساعت آخر هرمز داورپناه

+ پشه ها هرمز داورپناه

+ سال ۲۰۲۲ سالی بهتر برای همگی  

+ فرار بزرگ هرمز داورپناه

+ ۷- خبرچین هرمز داورپناه

+ ۶- شاپرک هرمز داورپناه

+ ۵ عملیات "ب"  هرمز داورپناه

+ فصل 4- مردی در چادر هرمز داورپناه

+ ۳- صبح بخیر، آفتاب!  هرمز داورپناه

+ ۲- این دیگه چه مفهموی داره؟  هرمز داورپناه

+ پوست دایناسور هرمز داورپناه

+ ۳۷-ناخدا، به پیش! هرمز داورپناه

+ ۳۶- کلید هرمز داورپناه

+ ۳۵- تله هرمز داورپناه

+ ۳۴- پیرمرد هرمز داورپناه

+ ۳۳- راه طولانی به خانه... هرمز داورپناه

+ ۳۲- میلیونر هرمز داورپناه

+ ۳۱- آدمخوار هرمز داورپناه

+ ۳۰- دیشب چه اتفاقی افتاد؟ هرمز داورپناه

+ ۲۹- کرگدن ها هرمز داورپناه

+ ۲۸ در جستجوی بهشت هرمز داورپناه

+ ۲۷ – خرسها هرمز داورپناه

+ ۲۶– ماتاهاری  هرمز داورپناه

+ مارسل پروست: در جستجوی زمان از دست رفته دکتر شیرزاد کلهری

+ نگاهی به هزار و یکشب دکتر شیرزاد کلهری

+ ۲۵ - پلیس مخفی هرمز داورپناه

+ ۲۴– راننده هرمز داورپناه

+ 23 – جاسوس ایرلندی هرمز داورپناه

+ 22 سایۀ مرگ هرمز داورپناه

+ پائیز پویا ی. صفایی

+ ۲۱ / قدم بعد  هرمز داورپناه

+ ۲۰- اولین قدم هرمز داورپناه

+ ۱۹- از جات تکون نخور! هرمز داورپناه

+ چگونگی و انواع بحران ها دکتر مهدی مطهرنیا

+ ۱۸- مردی در رؤیا هرمز داورپناه

+ توریسم موسیقی معصومه اشتیاقی

+ جامعه شناسی ارتباطات؛ سواد رسانه ای و سواد گفتمانی دکتر حسن بشیر

+ ۱۷ – مرد انقلابی هرمز داورپناه

+ به سوی توفان، بخش ‍۱۶ هرمز داورپناه

+ ۱۵ - آدم خوش شانس  هرمز داورپناه

+ ۱۴- باید یا نباید؟ هرمز داورپناه

+ ۱۲- تاریکخانه هرمز داورپناه

+ ۱۲- غرش توفان هرمز داورپناه

+ 11- خودکشی هرمز داورپناه

+ ۱۰- مردی با یک ترومپت هرمز داورپناه

+ «انسان ایرانی»؟ کدام «انسان ایرانی»؟ گفتگو با ناصر فکوهی مجمد جواد صابری

+ ۹ - پارتی هرمز داورپناه

+ ۸- جاسوس روسیه! هرمز داورپناه

+ ۷- اسکانک هرمز داورپناه

+ ۶- جسد  هرمز داورپناه

+ 5 - مردی در تابوت  هرمز داورپناه

+ بخش 4: سانفرانسیسکو : روز نخست هرمز داورپناه

+ به سوی توفان - بخش سوم: لال بازی! هرمز داورپناه

+ حقیقت در هنر 

+ عروسی مرگ  بیژن

+ به سوی توفان 2- شیکاگو هرمز داورپناه

+ اسفند زبان، منزلت و قدرت در ایران دکتر محسن رنانی

+ پوزخند خدا...... بیژن

+ به سوی توفان هرمز داورپناه

+ عکسی سیاه و سفید، دستبند بر دست و  بیژن

+ جهانی شدن و فرهنگ 

+ شان پن، بازیگر برنده اسکار، به نویسندگی روی آورده است BBC

+ دختران انقلاب ی. صفایی

+ سوزان سانتاگ: بورخس به ما آموخت کتاب راهی برای رسیدن به انسانیت است 

+ حقیقت هنر چیست؟ حامد گنجعلی‌خان حاکمی

+ کتاب کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم محمود پوراکبری

+ 12- پرواز هرمز داورپناه

+ پرواز بی پایان - فصل اول، بخش 3 گلناز داورپناه

+ 11- سفر به شمال هرمز داورپناه

+ پرواز بی پایان - فصل اول، بخش 2 گلناز داورپناه

+ 10- سینه سرخ ها هرمز داورپناه

+ درد برخی ادبیاتی‌ها «بی‌دردی» است محمدرحیم اخوت

+ پرواز بی پایان (یا :سراب زرین ) گلناز داورپناه

+ 9- جناب دکتر... هرمز داورپناه

+ 8 -انجمن هدایت هرمز داورپناه

+ 7- مرد عوضی هرمز داورپناه

+ 6 - بُزی هرمز داورپناه

+ 5- پایانِ یک آغاز هرمز داورپناه

+ 4- گرگ ها هرمز داورپناه

+ 3- شتر دیدی ندیدی هرمز داورپناه

+ ۲- خون آشام هرمز داورپناه

+ نگاه نو شمارة 113،بهار 1396 منتشر شد 

+ کتاب ۲: نوجوانی - فصل اول: قهرمان هرمز داورپناه

+ 46 – کودتا  هرمز داورپناه

+ وقتی یک فیلسوف رمان می‌نویسد مهسا رمضانی

+ 45- خروس جنگی هرمز داورپناه

+ اسکار ۲۰۱۷؛ «فروشنده» برنده شد 

+ 44 – مرغ، یا خروس؟ هرمز داورپناه

+ 43- فرشته هرمز داورپناه



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995